söndag 22 mars 2009

Travel form: 2 Norrköping - Hassela


Travel form: 2

Norrköping – Hassela

The Redridge mountains – Loch modan

of Sweden




Vaknade klockan 04 00 på morgonen för att ta mig till tåget som skulle gå 05 28 från

Resecentrum här i Norrköping.

Med en utskriver karta från eniro i hand och ryggsäck morgon tung som en Kir bakfylla gick jag på tågspåret till stationen.

Efter att jag förstått att ett ögonblick kan bli en evighet så träffade jag Cedervärn.

Han skulle få ta hand om min fina permanent-inskrifts-apparat medan jag är borta.

Det var skönt att träffa någon lika trött som en själv då är det lätt att slappna av, då man kan gå och prata i sin egen vanliga takt.

Hoppade på tåget till Sundsvall där jag hade lite kul ärenden att utföra.

Somnade och vaknade ett antal gånger som jag är helt omedveten om i brist på sömn.

Men en sak måste jag säga, Sverige har aldrig varit vackrare.

Även om det bara är storstads gator fyllda av cigarett fimpar och ölburkar blandat med den landsbygden med skog och snö jag åker förbi så är det vackert, vackrare än jag insett.

Skog, snö, älvar, berg och städer får en större rymd när man reser.

Skildringar man inte trott på tror inser man plötsligt att man tror på och de fångar en väldigt snabbt.

Framme i Sundsvall var det en väldigt viktig punkt jag hade på dagordningen. Jag skulle äta, men inte var som helst.






Skulle platsen finnas kvar?

Skulle jag hitta dit efter så lång tid?

Är det verkligen så gott?


Jag gick igenom ”Jag vet inte”




Men till slut så hittar jag fram till Big boy och det är som ett litet mirakel i vardagen.


Och dra åt ****** vad gott det är att äta där.

Jag vågar påstå att det är Sveriges bästa snabbmats ställe.

Jag hade tänkt jag skulle träffa Hanna, Nissa och Mats.

Jag ringde allihopa frenetiskt men Hanna var inte hemma just då, Mats nummer var ett gammalt och Nissa var tydligen i Njurunda och kunde inte ta sig till stan.

Synd var ju det men vad ska man göra.



Jag gick runt en stund och kunde inte njuta av det fina vädret för det regnade…

Hur som helst så bar det av mot Hassela med 2 buss byten.

Gnarp och Bergsjö.

Nu ska jag inte säga något dåligt om Gnarp och Bergsjö utan försöka skriva lite fina ord och visa lite bilder.

Det man däremot kan säga är: Gnarp är Gnarp och Bergsjö det är Bergsjö.

Gnarp.

Gnarp är gulligt.

Som en liten kattunge som man bara vill klappa och gosa med.

Det kan vara så att jag inte har någon aning vad som föregår i Gnarp för jag bor faktiskt inte där

Så man kan ju inte direkt tolka min text som ren och skär fakta.

Jag fick intrycket av att det var väldigt tyst och nästan lite skönt ensamt när jag klev av bussen vid Gnarp vallen.

Näst in till Busshållplatsen låg Gnarps Schackklubb och en affär med Kruk-rea,




Men allt hade en så socker söt atmosfär att man inte kunde motstå bli glad.

Stannade inte kvar länge då jag skulle vidare mot Bergsjö för nästa buss byte.


1 kommentar:

cristina r sa...

Tänker på dig! Min Goding!!!
Ta hand om dig och hör av dig och lev livet!! Stor Kram
Crissie