söndag 29 mars 2009

Hassela - 5 Dagar i Medias bollplank.

Bilder på huset jag bodde i.




Jag kom till Hassela och förväntade mig trånga utrymmen,
sur personal och ungdomar "back from hell".

Vilken otroligt felaktig bild jag fått.
Media målar ofta upp hassela som ett riktigt skit ställe.
En plats där oskyldiga små barn med "hitta på problem"
tvångs plaserar och sedan torteras till de skall ut i samhället igen
och aldrig komma över sina missbruk.

Varför hassela så ofta omnämns när media diskuterar ungdommars
missbruk och vad det finns för hjälp i Sverige är för
mig fortfarande ett mysterium då det finns värre ställen
som behövs rustas upp.

Man vill gärna tro att det är för att Hassela kollektivet driver en så bra
och välskött verksamhet som Media så gärna vill uppmärksamma det,
men varför då klaga så mycket på något som egentligen är en väldigt bra
idé och verksamhet.

Nej det Hassela kollektiv jag sett var otroligt.
Stora lokaler, Trevlig och nära personal.
Ungdommarna var faktiskt inte turister från helvete, de var schysta och sociala.

Det må hända att det är många som kommer dit är skit sura och
hatar allt och alla i början men har man viljan och modet att
vara kvar så är jag helt övertygad om att en dålig ovana går att bryta.


Brist på unerhållning är väll en sak för sig, det beror ju faktiskt helt på vem man är.
En sak man säkert kan säga är att Wide Screen tv, Playstation, DvD, Piano, Gittarer,
Hemma gym och datorer inte bidrar uttråknings faktorn.

De verkade inte vara helt fängslade som många verkar tro.
Det fanns flera kurser utöver skolan som man kunde läsa och
en del fridis aktiviteter.

Varför klandra en sådan här sak?

Frågan är vad de Drog possetiva B kändisar som klagar på
egentligen vet om Hassela kollektivet.

Min vän på Hassela kanske inte har så stor anledning att sitta där men många andra
har ju det.

Så snälla granska innan ni kastar det första stenen

Inga kommentarer: