fredag 8 maj 2009

Spirited Away in Kyoto

京都の なかに 神隠し。

Nu är det väll på tiden att jag skriver något så att inte denna blog likt kamofloden tappar kraft.



Nu känns det verkligen som jag har landat här i just detta nu i just denna plats i just detta allt.
Kyoto kan bara beskrivas som Andarnas stad där lugnet flyter fram genom dalgången,
Från Kitaku I norr till Osaka i Syd bär vinden en stresslös ton som sjunger för alla och alla
verkar lyssna och bli som helt upptagna av sången från stund till stund.

Det är inte fullt ovanligt att se Japaner i alla åldrar meditera sittandes vid Kamofloden.
Visst, det är en storstad men här mer än någon annanstans kan jag slappna av på riktigt.


Nu har det hunnit gått lite mer än 1 månad sen jag kom till Kyoto och allt
går fort framåt men man får snabbt in en skön takt känsla.

I skolan matar de in Japanskar likt snabbt som Wägerth kan dricka en öl (Snabbt med andra ord),
Eller en annan bra liknelse är hur snabbt Japaner kan äta en skål med ris, SNABBT!

Men det är okej man blir tvungen att hänga med och lära sig därför gör man det, och det känns nu efter denna månad väldigt positivt. Jag börjar förstå lärarna på ett mycket bättre sätt än vad jag gjorde först.
Antagligen för att de har sådana extremt olika personligheter.


Jag kan nog inte riktigt ta tiden att skriva om varje dag och allt som hänt, Men som man säger
en bild säger mer än 1000 ord.






Kompisar


Matto

Christian



I grön tröja: Kurita sensei!
Matto (igen ^^)


Den otroligt söta Miwa-chan
Japanen som kan allt om sin egen kultur: Masa
Från Vänster: Ero-Sama (Martin), Christian, Rikardo.




Blandat
(Tillägnat Martin Nilsson)


Hata klubben där alla haters hänger.... eller inte.




Nog för att Ero-Sama (Martin) en kompis från skolan har gått på samma skola som philly förra åter men detta?
Jag vill gärna ta tillfället i akt och säga att detta, detta gör dig odödlig philly! :)


Kareoke och ehmm.. Miwas ben...




Kokolo våran stammis bar i Higashiyama.



Sorry jungel George men Kyoto är nog inget för dig...




Jag antar att det är som där man skapar en kopia av en .jpg fil då heter den ofta
kopia av "Filnamn".jpg eller "Filnamn2".jpg
Så antar att de gjorde samma sak med våran stammis bar....


En solig morgon i Sanjo stod dessa och många fler taxi chafförer uppradade för att sedan leda iväg skole


Man behöver alldrig oroa sig för att vara dammig i detta land för det finns ju Dust boxes överallt!





Nara












En tradiotinell pjäs (Ritual) utförs bara 2ggr per år och varken jag eller Masa hade någon anning om att det skulle ske ju dagen då vi åkte till Nara.




Heian shrine







"Kodomo no hi" parade i Higashiyama
(Childrens day)








Gojo Dori and Gosho (Imperial Palace)










Fushima Inari Shrine



(Tillägnad Wägerth)










Det finns ett Japansk ord som passar så perfekt på hur man känner sig här i Kyoto
Ord: 神隠し = Kamikakusi
Hidden by the Gods.




6 kommentarer:

Anonym sa...

Yes, äntligen skrev du och kul med så många foton-bra att du trivs! Fint skrivet om floden! kram mamma

Wägerth sa...

Såååå mycket saknad till dig fan mannen!! Och tanukis/Procyons is the shit

Anonym sa...

Ja mormor instämmer med mamma! Mitt internet strejkar men jag sitter på bibl o kollar. Tack Erik!!

Anonym sa...

Ser ut att ha det skoj!:)
Peace! /orb.

Anonym sa...

Hej. Tack för alla bilder du lägger ut. Spännande att se Japan genom dina ögon. Från en studerande till en annan - kram /Crissie

Phillie Bahrd sa...

Word up sista! Jag är odödlig och jag finns överallt, även i Japan. Jag är fantastiskt JAG JAG JAG!

Vi ses nånstans i världen! Hälsa min fd klasskompis att Berlin var awesome